Kalmar – Tack Älskling

Har spenderat helgen i staden där jag levde och pluggade januari 1998 till sommaren 2001. Det var min födelsedagspresent från min underbara sambo. Jag har tjatat i flera år om att jag vill åka dit och visst hade jag väl kunnat åka ensam men det är ju roligare med sällskap.

Det var en underlig upplevelse. Samtidigt som allt är så grymt bekant så känns det som om jag var där i ett annat liv eller en dröm. Jag trivs verkligen i Kalmar och njöt av varje sekund vi var där. Jag älskar de gamla husen och atmosfären de skapar. Det var roligt med alla gamla minnen som ploppade upp för de flesta minnen jag har därifrån är positiva.

Att få åter besöka slottet var lite speciellt. När jag bodde där så var vi ofta på slottet eftersom vi var med i slottets vänner som hade gratis inträde till alla utställningar och evenemang på slottet. Det jag inte visste då var att Erik XIV är en av mina anfäder. Han är en av de Vasar som satt mest av sin prägel på slottet. Han har till och med gjort intarsian (sägs det) på dörren in till en kammare och han lär även ha gjort en av målningarna i taket på den kammaren. Nu sägs det ju även att han blev förgjiftad av ärtsoppa på slottet men det är ju också något man ska ta med en nypa salt.

Det var härligt att få dela mina minnen med mannen i mitt liv och våran dotter (inte för att hon lyssnade så mycket, hon är ju bara tre). Vi hade dess utom tur med vädret, var ute och gick i ca 7 timmar och åt och drack gott. Hotellfrukost och mello var bara grädde på moset. 🙂

Tack till alla som gratulerat mig idag via facebook. Häftigt och en riktig kick att så många bryr sig att skriva ett ord eller två. Kram till er alla!!

Kommentera

