Twilight – Breaking Dawn Part 1

Total Bliss!! Så kan jag beskriva kvällen. Dels att få åka ned till Halmstad och vandra längs de blöta mörka gatorna som gav mig flashbacks till tiden då jag bodde där och ofta var ute på stan på kvällarna. Sedan få se Breaking Dawn på Röda Kvarn (mycket nostalgi i den biografen också) och därefter en räkmacka på Bulls med min goa kollega och vän.

Breaking Dawn Part 1 – som vanligt saknar jag mycket från boken och jag måste verkligen läsa dem på engelska nästa gång för jag får känslan av att det missats en del i översättningen. Kan man så ska man läsa all litteratur på orginalspråk, så är det bara. Filmmässigt har filmskaparna åter lyckats men det är nog först när jag sett part 2 som jag verkligen kan avgöra om de får ihop det. Jag gillade att de hade med musik från första filmen så det knyts ihop. Edward var snyggare vilket nog beror på att han faktiskt fick le en hel del i den här filmen och inte se så bister och plågad ut som i de tidigare. Det är något som kommer fram mer i böckerna, att han har humor och värme. Jag saknade också biten när Alice får ont i huvudet av fostret och Jakobs närhet tar bort det. Men men… de kunde ju inte göra filmen hur lång som helst… eller… Klart de kunde gjort den längre!! Tror inte något fan hade blivit ledsen för en kvarts extra material. Kanske kommer på DVDn.

När jag kom hem läste jag ut Breaking Dawn och som alltid känns det bitterljuvt. Får se hur längde det dröjer innan jag läser om dem igen, fast på engelska.

Kommentera

