Varulvar, WW2 och Eat, Pray, Love

Läsandet har det varit relativt dåligt med den sista tiden. Har inte direkt fastnat i de böcker jag påbörjat. Har en bok som legat brevid sängen i säkert två år. Andra böcker har kommit emellan och jag kommer inte ihåg sist jag försökte läsa den.

Skrev i ett tidigare inlägg om boken jag påbörjat som är skriven av en man som var med i Hitlers arme under andra världskriget. Jag börjarde på den och det är intressant att läsa hans analys om varför han blev nazist, hur han påverkades av sin far och av omgivningen. Jag kom inte så långt… Jag såg filmen eat, pray, love med Julia Roberts och tänkte att jag måste läsa boken för den innehåller säkert mycket mer än filmen. Så när den kom med posten kunde jag ju inte låta bli att slänga mig över den i stället. Elizabeth Gilbert heter författaren och det är henne själv det handlar om. Bitvis älskar jag den, när hon berättar om livet i Italien och jag bara vill göra precis som hon; lämna allt för att åka till Rom i fyra månader bara för att lära mig Italienska och njuta av livet. Bitvis blir hon dock långrandig med sin beskrivningar och förklaringar. Väldigt amerikansk där hon är för rädd att trampa någon på tårna vad gäller religion och politik. Bäst att hålla sig vän med så många som möjligt så kanske man säljer mer böcker…

Under tiden har min hög med Harlequin nocturneböcker växt. Jag kände att jag ville dras med och inte behöva tänka så mycket. Så i förrgår började jag läsa ”Kallad av mörkret” av Rhyannon Byrd och i morse vid niotiden läste jag de sista sidorna. Det är skönt att få rensa ut hjärnan så här inför jobbstarten med en bok vars innehåll inte är för komplicerat. Jag stör mig bitvis på den dåliga översättningen och det sliskiga språket men storyn dras jag med av och karaktärerna är precis som de ska vara i den här genren. Starka och svaga, vackra och snygga. Där finns en fiende och löfte om en fortsättning (detta var bok 1/3). För omväxlings skull så är det varulvar och inte vampyrer som står i centrum.

Framöver kommer det nog inte bli mycket läst. Semestern är över och höstterminen drar igång i veckan som kommer. Jag skall dess utom börja plugga igen på halvfart så det kommer bli mycket studentlitteratur.

Kommentera

