Språk, böcker, släktforskning och scrapbooking

Visst hände det en del i mitt liv men jag hinner inte riktigt med att skriva här. Allt är kanske inte så intressant för resten av världen heller. Har fyllt år och hade en trevlig födelsedag. På lördag blir det släktforskning och scrapbooking i Göteborg. Dels är det släktforskningens dag över hela Sverige och i Gbg har de föreläsningar på stadsbiblioteket hela helgen, bl. a. en föreläsning om vasaättlingar i västergötland som jag är mycket nyfiken på eftersom jag eventuellt har en koppling till Vasa via västergötland. Dess utom är det stämpel och scrapbookingmässa på Ullevi så jag skall göra två flugor på smällen tänkte jag. 😉 Får sällskap upp av Maria J A från jobbet men hon nöjer sig med scrapping.

Har hittat en hel del trevliga sidor som kan hjälpa till med språkpluggandet så jag har lagt upp en länklista här på bloggen. Trist att Busuu tar betalt för att man skall komma åt allt men sån är världen. Länge leve kapitalismen! De andra två; BBC World News och Listen to English, är däremot gratis och riktigt bra var och en på sitt sätt. BBC kan vara lite irriterande eftersom det är musik i bakgrunden men den är kort och täcker in vad som händer i världen, språk och samhällskunskap på samma gång! Listen to English har också aktuella topics men där har man också möjlighet att läsa texten.

Jag brukar då och då fastna i ett lästräsk och så även nu. I lördags läste jag till klockan var tre på natten och det känner jag fortfarande av. Det är Gena Showalters serie om Underjordens härskare som håller mig vaken och fast. Kärringporr (för det är inte längre tantsnusk) kan man nog kalla det men det är så mycket mer också. Jag har ju som jag tidigare nämnt en förkärlek för det övernaturliga och romantik är aldrig fel.

Dags att gå ned och rätta lite uppsatser eller läxförhör. My job is never done…

Kommentera

